سلام زندگی !


تجربه ترک تریاک، شیره، متادون، ترامادول، شیشه و کدئین در منزل

بی قراری پا و دست در دوره ترک (سندروم پای بی قرار)

 یکی از مشکلاتی که برخی از عزیزان در دوره ترک با آن مواجه می شوند حالت ناخوشایندی در ساق پاها و در بعضی موارد در ساعد دست هاست که در واقع بسیار شباهت به "سندروم پای بی قرار" دارد.

سندرم پای بی قرار (Restless legs syndrom) مشکلی است که در آن فرد احساس نوعی ناراحتی (بخصوص در عصرها و شب‌ها) کرده و می‌خواهد با راه رفتن یا مالش پا این حس ناخوشایند را برطرف نماید. این حالت معمولا پا یا دست را ... هنگام خواب تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لطفا دقت کنید که این علایم روز به روز کمتر می شوند و از بین می روند. این حالت نشانه بازسازی سیستم مغز و عصبی بدن است و باید صبور و قوی بود و به بدن فرصت داد تا آسیب ها و تخریب ها را بازسازی و جبران کند.

 

علایم

افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار دچار احساستی ناراحت کننده در پاها (بعضی اوقات در دست یا سایر اعضای بدن) و نیازی شدید به تکان دادن پاها برای آسایش از این مشکل دارند.

این حالت با چنین عناوینی توصیف می شود: سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد یا به قول برخی از افراد در حال ترک سیم کشی

این مشکل معمولا قبل از خواب، هنگام دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت برروی صندلی رخ دهد. علایم سندرم پای بیقرار با تکان دادن پا و یا ایستادن بهتر شده و کم تر آزار می‌دهد. این علایم می‌تواند باعث مشکل در خوابیدن، خواب آلودگی روزانه و کاهش کیفیت زندگی شود.

 

دلایل

در دوره ترک اعتیاد، برخی افراد دچار این حالت می گردند که ممکن است تا یک ماه و در برخی مارد تا دو یا سه ماه طول بکشد. البته همزمان با طی شدن دوره ترک؛ روز به روز از شدت این حالت کم می شود.

از دیگر دلایل این حالت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 وراثت، مصرف الکل و بی خوابی، بعضی از بیماری های مزمن و خاص همچون کمبود آهن، بیماری پارکینسون، نارسایی کلیه، دیابت و نوروپاتی محیطی ، بعضی از انواع داروها همچون داروهای ضدتهوع، داروهای آنتی سایکوتیک، داروهای ضدافسردگی و داروهای درمان سرماخوردگی و یا آلرژی که شامل آرام بخش آنتی هیستامین هستند، می‌توانند این حالت را شدیدتر نمایند.

بعضی از خانم ها در دوران بارداری بخصوص سه ماه آخر بارداری دچار سندرم پای بی قرار می‌شوند. بیماری معمولا ۱ ماه بعد از زایمان برطرف می‌شوند.

درمان

در افراد در حال ترک، این حالت تدریجا طی یک الی سه ماه کمتر و کمتر می شود و نهایتا کاملا از بین می رود.

همچنین استفاده از داروی مکمل آهن در افراد دارای کمبود آهن موثر است. با اینحال دقت نمایید که برای دریافت آهن باید قبل از آن سطح آهن خونتان را چک کرده و با تجویز پزشک اقدام به دریافت دارو نمایید.

 اگر سندرم پای بی قرار در شما با هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد، برای درمان آن می‌بایست بر تغییرات سبک زندگی و یا درمان دارویی تمرکز نمایید. درمان دارویی فقط با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به پزشک ممکن نیست.

تغییرات ساده سبک زندگی می‌توانند نقش مهمی در آرام کردن بیماری بهمراه دارند. نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانند کمک بزرگی برای شما باشند:

- حمام و ماساژ. حمام آب گرم و ماساژ پاها می‌تواند کمک بزرگی برای آرام کردن پاهای شما باشد.

- کمپرس آب گرم و یا آب سرد. استفاده از کمپرس های آب گرم و سرد مفید بوده، بسته به اینکه کدام بیشتر بر شما تاثیر می‌گذارد از کمپرس سرد یا گرم استفاده نمایید.

-  استفاده از تکنیک های آرام کننده. تکنیک های آرام کننده (relaxation) همچون یوگا و مدیتیشن بخصوص قبل از خواب ممکن است بتواند به شما کمک نماید.

- برنامه ریزی مناسب برای خواب. خستگی می‌تواند باعث بدتر شدن شدت سندرم پای بی قرار شود، پس حفظ بهداشت خواب بسیار مهم می‌باشد. دریافت خواب مناسب و همچنین برنامه ریزی مناسب برای خواب و محیط آرام بخش خواب می‌تواند به شما کمک نماید.

- ورزش و تمرنیات بدنی. ورزش و تمرین معتدل و آرام می‌تواند باعث بهبود سندرم پای بی قرار شود. اما فشار زاد هنگام ورزش بخصوص بر پاها می‌تواند اثر معکوس داشته باشند.

- اجتناب از مصرف کافئین. بعضی اوقات کاهش مصرف کافئین و یا قطع آن می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد. برای آزمایش این موضوع برخود می‌توانید چند هفته مصرف خوراکی های حاوی کافئین می‌تواند به شما کمک نماید.

- عدم مصرف سیگار و الکل. هردو سیگار و الکل می‌توانند شدت بیماری را افزایش دهند. ترک سیگار و الکل ممکن است بتواند به شما در بهبود بیماری کمک نماید.

 

در همین زمینه:

» پرسش و پاسخ اعتیاد

» مواد مخدر با بدن ما چه می کند؟

» تغذیه در دوره ترک اعتیاد

»کپسول گیاهی ترک اعتیاد، سوء استفاده ای کثیف از درماندگی معتادان

» مواد مخدر و بیماری ها

» مواد مخدر و مغز

 

 

فرشاد
مهدی

سلام آقا جون من روزی 6گرم تریاک میخورم آیا روزی 3تا ب2 جواب میده چون نمیخوام بیافتم اگر تابلو بشه دیگ
ه زن و بچه ام رفتن ترا خدا راهنمائیم کن و چه قرص ب2 چند میلی باید باشه

مهدی عزیز

ب۲ یعنی بوپرنورفین ۲ میلی گرم. خیلی از ناصرخسرو یا عطاری ها می خرند و خودشون مصرف می کنند، اما توصیه ما اینجا ترک زیر نظر پزشک اعتیاده و خودشون قرص رو می دن. روزی ۶ گرم خوراکی خیلی مصرف بالاییه، باید هرچه زودتر کنار بگذاری قبل از اینکه خدایی ناکرده وضع بدتر بشه. ممکنه توی سه روز اول دو یا سه قرص لازم داشته باشید، اما از روز سوم نیاز خیلی  کمتر میشه، اما اینو باید دکتر تشخیص بده.
ازین به بعد سوال داشتی در بخش پرسش و پاسخ لطفا مطرح کن
موفق باشی

غلامعلی

سلام اقافرشادعزیزمن ازروز11تا15که آخرسمزدایی هست دیگرمیتوانم قرص ب2راقطع کنم یابعدارآن هم دردمیادسراغم وبایدمصرف کنم چونکه من میترسم وابسته باین قرص بشم بایدبعدازسمزدایی15روزه اگردر داشتم چکارکنم چونکه من یکباردیگرسال90یابویی ترک کردم که بعدازیکسال باکی دوباره عید91سیزده بدریکی ازاقوام وافوردادوبدبختمان کردخواشمندم مراراهنمایی کن دوستت دارم ولی اینباربطرف مخدرهرگزبامیدسلامتی همه

غلامعلی عزیز
بعد از 15 روز درد مهمی نخواهید داشت. می تونید تا یه دوره با نظر دکترتون به صورت قطره چکانی با حل کردن نصف یا کمتر از قرص، استفاده کنید.

غلامعلی

آقافرشادگل من امروزبیاری خداخوبم وقرص ب2نوبت سوم ساعت4صبح مصرف کردم وبامیدخداوکمک شما دوست عزیزامشب طبق برنامه ترک شما قرص ب2نصف کنم و3روزادامه بدم وروز10تا15ربع قرص وقطع کنم امیدوار م که خدا کمکم کندوضمنا3تاقرص ب2که مصرف کردم دوتای اول ودوم هرکدام24ساعت طول کشید قرص سوم30ساعت شدولی زودتر 24ساعت مصرف نمیکنم آقافرشادگل خوب جلورفتم یانه موفق باشید

بسیار عالی. آرزوی موفقیت بیشتر دارم واستون.
لطفا برای امکان پاسخ، نظراتتون رو اینجا بنویسید:

غلامعلی

سلام آقای فرشادمن بطریقه شماکه درموردترک باب2نوشته بودیدعمل کردم وشکرخداالان 8روزه که گذاشتم کناربامیدخداموفق میشم وتاعمردارم طرف این ماده لعنتی نمیرم

غلامعلی عزیز
خدا رو صدهزار بار شکر. منتظر خبرهای خوب از شما می مونیم. اگر سوال یا نکته ای بود در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید
قربانت-فرشاد

سلام عزیزان، من فرشاد 42 ساله هستم. تحصیلات دکترا در یکی از رشته های مهندسی دارم.
در اثر اشتباهاتی، چندسال مصرف کننده تریاک به صورت تفننی (در اوایل) و هرروزه (در اواخر) بودم.
به یاری خدا از اسفند 94 به صورت کامل ترک کردم. برای ترک به جرات تمام متون علمی در مورد ترک تریاک و اپیوئیدها رو خوندم و متوجه مشکلات ترک ناشی از کم اطلاعی مصرف کننده ها و نیز کم سوادی، طمع و بی مسئولیتی برخی از متولیان ترک شدم.
این وبلاگ رو برای انتقال تجربه و ایجاد انگیزه برای عزیزان هم دردم ساختم.

تذکر مهم: این وبلاگ جنبه اطلاع رسانی و اشتراک تجربه داره و جایگزین مراجعه به پزشک حاذق و دلسوز نیست.
طراح قالب:عرفان بلاگ بیان