سلام زندگی !


تجربه ترک تریاک، شیره، متادون، ترامادول، شیشه و کدئین در منزل

مواد مخدر با ما چه می کند؟

به زبون ساده و مختصر بخشی از عوارض مواد مخدر به خصوص تریاک و مشتقات اون رو در زیر می نویسم. من که خودم از خوندن اینها وحشت می کنم. منبع من چند مقاله به اضافه مطالعات انجام شده بسیار وسیع در استان گلستان در مورد ارتباط مصرف تریاک با سرطان بوده که در کنار مطالب دیگه اونها رو دسته بندی کردم.

 

پوست و مو: مواد مخدر باعث تخلیه بدن از مواد مغذی می شوند که برای سلامت و زیبایی پوست و مو مورد نیازند. سیاه شدن پوست و ازبین رفتن کلاژن و شل شدن و آویزان شدن پوست از عواقب مصرف مواد است.

قلب و عروق: به علت دریافت ضعیف پروتئین در افرادی که ...مواد مخدر مصرف می کنند ، ماهیچه ها تحلیل می روند و قلب ضعیف شده و شخص در معرض بیماری قلبی و سکته قرار می گیرد. به موازات التهاب قلب، افزایش رسوب چربی و فشارخون نیز اتفاق می افتد.

قوای جنسی: هرچند طول مدت رابطه جنسی در اوایل اعتیاد به دلیل از کار افتادن حس، افزایش پیدا می کند، اما به سرعت توان جنسی کم شده و رو به نابودی می رود. بسیاری از معتادان ماه تا ماه با همسر خود رابطه جنسی ندارند. در همان افزایش اولیه هم به دلیل بی حس شدن عضو جنسی، معتاد لذتی از رابطه نمی برد.

کبد: ذخیره اندک ویتامین ها و مینرال ها در افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند موجب تورم و از کار افتادگی کبد شده و همین  از تولید صفرا و فیلتراسیون جلوگیری می کند. در ادامه  بیماری های کبد از جمله سرطان کبد در انتظار فرد معتاد است.

لوزالمعده (پانکراس): تحریک پانکراس در جریان اعتیاد که به تورم این عضو منجر می شود، ممکن است باعث مسدود شدن مسیر ورود آنزیم ها به روده شود که این مساله موجب اختلال در هضم مواد غذایی و بیماری دیابت می شود.  سرطان لوزالمعده که از جمله سرطانهای بسیار کشنده است، در اثر مصرف مواد ایجاد می گردد.

مری: سرطان مری به شدت دامنگیر معتادان است. اعتیاد به مواد احتمال ابتلا به این سرطان ها را تا پنج برابر بیشتر می کند.

غشاء مخاطی: مواد مخدر غشاء های مخاطی نظیر غشاء مری، معده و رکتوم را تحریک و تخریب می کنند و آن را در معرض انواع بیماری ها از جمله سرطان قرار می دهند.

معده: مواد مخدر معده را تحریک کرده، خطرایجاد زخم ها را بالا برده و باعث زخم و سرطان معده می شوند.  کاهش یا افزایش سرعت زمان عبور مواد افزایش خطر سوء جذب مواد باعث خطر ایجاد انواع خاصی از سرطان ها خواهد بود.

رکتوم و روده ها : دفع ضعیف یا اسهال، ممکن است به هموروئید(بواسیر) منجر شود.  همچنین اعتیاد خطر سرطان روده را تا چهار برابر افزایش می دهد.

ریه: اعتیاد باعث تخریب غیر بازگشت ریه  ( copd  ) و افزایش شدید احتمال سرطان ریه می گردد.

 کلیه ها: التهاب، عفونتهای مکرر و افزایش دفع آب باعث افزایش اتلاف مواد مغذی می شود.  همچنین طبق مطالعات سرطان کلیه و سرطان مثانه با مصرف مواد به شدت ارتباط داشته و در بین معتادین رواج دارد.

 سیستم عصبی مرکزی و هیپوتالاموس: مواد مخدر باعث تحریک کردن، آرام کردن و به خشم آوردن سیستم عصبی شده و حافظه را تخریب و تفکر و تمرکز را معیوب می کند.  اعتیاد همچنین سلولهای غیر قابل ترمیم مغزی را از بین می برد و در اثر مصرف این مواد، مرکز کنترل اشتها پیام های مغشوشی را به منظور ایجاد احساس سیری ، گرسنگی و تشنگی ارسال می کند. که نتیجه آن آسیب به سایر اندامها مانند کلیه و دستگاه گوارش خواهد بود. اعتیاد با دخالت در سیستم پاداش مغز، امکان اذت بردن معتاد از لذت های زنگی مانند لذت خوردن، لذت رابطه جنسی و حتی لذت دیدن یک منظره زیبا را از بین می برد.

شاخص های خونی: سطح بسیاری از مواد مغذی به واسطه ی مواد مخدر تحت تاثیر قرار می گیرد.  حسب مطالعات انجام شده در خصوص تریاک در استان گلستان، سرطان خون به طرز معنا داری در بین معتادان تریاک بیشتر بوده است.

نکته کلی : مواد مخدر اپیوئیدی از جمله تریاک و مشابه اون (هروئین، شیره، ترامادول، کراک، متادون)  به دلیل کند کردن تنفس و کند کردن گردش خون، باعث کم شدن اکسیژن رسانی به بدن می شه. این موضوع در هر بخش بدن تاثیر خودشو میذاره: در قلب عضله قلب رو ضعیف می کنه، در مغز به حافظه، تمرکز و یادگیری آسیب شدید می زنه، در لب ها رنگ اونها رو سیاه می کنه، در پوست باعث تیرگی پوست می شه، در عضلات بدن به شدت باعث تحلیل رفتن عضلات می شه، در اندام تناسلی باعث وارفتگی و بی خاصیتی اون می شه و میل جنسی رو از بین می بره.

یک نکته بسیار مهم: شخص معتاد درد رو به دلیل وجود مسکن قوی در ماده مخدر، تشخیص نمی ده. در نتیجه متوجه آسیب های وارد به خودش نمی شه. به عنوان مثال یه فرد عادی وقتی به حالت بدی بشینه، در اثر درد نشستن خودش رو تغییر می ده، اما شخص معتاد به همون حالت ادامه می ده تا کمر یا زانوش آسیب ببینه.

سایر نوشته ها:

 

در همین زمینه:

» پرسش و پاسخ اعتیاد

» مواد مخدر با بدن ما چه می کند؟

» تغذیه در دوره ترک اعتیاد

»کپسول گیاهی ترک اعتیاد، سوء استفاده ای کثیف از درماندگی معتادان

» مواد مخدر و بیماری ها

» مواد مخدر و مغز

 

فرشاد
سلام عزیزان، من فرشاد 42 ساله هستم. تحصیلات دکترا در یکی از رشته های مهندسی دارم.
در اثر اشتباهاتی، چندسال مصرف کننده تریاک به صورت تفننی (در اوایل) و هرروزه (در اواخر) بودم.
به یاری خدا از اسفند 94 به صورت کامل ترک کردم. برای ترک به جرات تمام متون علمی در مورد ترک تریاک و اپیوئیدها رو خوندم و متوجه مشکلات ترک ناشی از کم اطلاعی مصرف کننده ها و نیز کم سوادی، طمع و بی مسئولیتی برخی از متولیان ترک شدم.
این وبلاگ رو برای انتقال تجربه و ایجاد انگیزه برای عزیزان هم دردم ساختم.

تذکر مهم: این وبلاگ جنبه اطلاع رسانی و اشتراک تجربه داره و جایگزین مراجعه به پزشک حاذق و دلسوز نیست.
طراح قالب:عرفان بلاگ بیان